ROČNÍ PLÁN ČINNOSTÍ A AKTIVIT PRO ŠKOLNÍ ROK 2025/2026

,,LOUKA PLNÁ POHÁDEK"

Hlavní oblast činností: Environmentální výchova

Další oblasti činností: Sociální oblast

   Předčtenářská gramotnost

 

Charakteristika a cíle projektu:

Projekt “Louka plná pohádek” propojuje poznávání přírody s pohádkovým světem. Děti během školního roku získávají nové poznatky o přírodě, učí se ji vnímat, objevovat a chránit. Současně rozvíjí svou fantazii, jazykové dovednosti a předčtenářskou gramotnost prostřednictvím pohádek, příběhů a tvořivých činností.

 

Cílem projektu je:

- poznávat přírodní prostředí v jednotlivých ročních obdobích s využitím známých i méně známých pohádek

- poznávat zákonitosti a změny v přírodě

- učit se přírodu vnímat všemi smysly

- ukazovat dětem na pohádkách, jak rozpoznávat dobro a zlo, učit je empatii a přemýšlet o důsledcích svých činů na životní prostředí

- posilovat přirozené poznávací city (zvídavost, radost z objevování) při přímém kontaktu s přírodou

- vytvářet základy pro práci s informacemi

 

Projekt je rozdělen do 4 tematických okruhů dle ročního období

Tento projekt je plánem navrhovaných činností k tématu. Každá třída si dle svých možností projekt přizpůsobí svým podmínkám a možnostem. 

Průvodcem u jednotlivých činností tohoto projektu může být po celý školní rok pohádkový maskot, který koresponduje s názvem jednotlivých tříd (motýlek, beruška, včelka, brouček …) nebo pohádková luční bytost - skřítek, víla aj. 

Jednotlivé třídy mohou své zážitky z projektu zaznamenat do pohádkového deníku (ať už formou fotografií, kresbou, myšlenkovou luční mapou aj.), který si mohou založit.

 

Motto: 

“V naší školce každý den 

jdeme krůček za krůčkem. 

Za poznáním, za pohádkou,

s kamarádem, kamarádkou. 

Ať jsou nám tři nebo šest, 

chceme poznat luční svět!”



PODZIM

Motivace: Byl podzim… Pole, lesy, louka byly jako paleta plná barev.“

 

              V září se děti seznamují s novými kamarády, vytvářejí si svá třídní pravidla, poznávají okolí mateřské školy. Po adaptaci představíme dětem celoroční projekt. 

            Na plánování a realizaci se podílí nejen pedagogové na třídě, ale mohou se aktivně zapojit také děti, rodiče, popř. veřejnost.

 

Možné náměty k aktivitám:

- Nabídka vhodných pohádek:

- Krtek a kalhotky

- Rákosníček

- Šípková Růženka

- O veliké řepě

- Zvířátka pod hříbkem

- Křemílek a Vochomůrka

- Třídní akce (např. „Bramboriáda“)

- Akce s rodiči

- Spolupráce s pečovatelským domem

- „Plodohraní“ (využití ovoce, zeleniny, kaštany, listy, …), spolupráce s rodiči

– výstava v prostorách MŠ (vnitřních i venkovních), výroba podzimních skřítků,

   víl



ZIMA

Motivace: Byla zima. Vše pokrýval sníh a z mraků padaly další a další sněhové

  vločky. Vločky umějí vytvářet kouzelné obrázky, které se ukážou a hned zase zmizí. Musíš se pozorně dívat. Tam je domeček - třeba v něm spinkají broučci. A tamhle je stromek. Září jako ten vánoční…“

 

Možné náměty k aktivitám:

- Nabídka vhodných pohádek:

- Vánoční příběhy

- Sněhová královna

- O dvanácti měsíčkách

- Předčítání („kouzelná babička“, knihovna, rodiče)

- Divadelní představení

- Společná výtvarná práce tříd

- Vytvoření pohádkového koutku (plného knih, polštářů, dek, ..), kde se čte a vypráví



JARO

Motivace: Příroda se pomalu probouzela z dlouhého zimního spánku. Ptáčkové       ohlašovali příchod jara. Stromy i tráva na lukách se začínaly zelenat a z promrzlé půdy vykukovaly první nesmělé kvítky. Sluníčko si prohlíželo louky, pole i lidské příbytky. Potom se usmálo a začalo vyprávět o všem, co by děti měly o jaru znát.“      

                        

Možné náměty k aktivitám:

- Otvírání studánek (akce MŠ)

- Jednoduché experimenty, co potřebují rostliny k růstu. Vytvoření semínkových bomb (hlína + semínka + trochu vody → semínková kulička), které zasadíme na zahradě nebo „darujeme“ louce.

- Badatelské aktivity s lupou, mikroskopem (život na louce, v hlíně, …) 

– pozorování ekosystémů během vycházky, v MŠ 

- Březen – měsíc knihy (20. 3.), návštěva knihovny

- Noc s Andersenem – předškolní děti (27. 3.)

- Světový den vyprávění – vyprávění vlastních pohádek, „pohádkový kruh“, kdy každé z dětí řekne jednu větu → společně vznikne příběh

- Světový den knihy (23. 4.)




LÉTO

Motivace: Na blankytně modré obloze zářilo sluníčko. Les byl voňavý od hub a sladkých malin, louka byla samý květ a cvrkot. Bylo teplo a vše lákalo 

                   k letním radovánkám.”

 

Možné náměty k aktivitám:

- „Celé Česko čte dětem“ - Oslovení rodičů, prarodičů, tet, strýců a jiných blízkých osob, aby přišli přečíst dětem do školy pohádku nebo příběh.

- Pikniky na louce

- Školní výlet

- Pasování

- Těšíme se na prázdniny




Doporučená literatura:

Jaro (Léto, Podzim, Zima) v mateřské škole (Eva Opravilová, Vladimíra Gebhartová, Portál)

Matýskovy příhody (Petra Beránková, Portál)

Od podzimu do léta pohádka k nám přilétá (Hana Voščeková, Portál)

Veselý rok s pohádkami (Eva Štanclová, Portál)

Kafometík -Tematické pracovní listy s metodikou pro mateřské školy (Infra)