ROČNÍ PLÁN ČINNOSTÍ A AKTIVIT PRO ŠKOLNÍ ROK 2025/2026
,,LOUKA PLNÁ POHÁDEK"
Hlavní oblast činností: Environmentální výchova
Další oblasti činností: Sociální oblast
Předčtenářská gramotnost
Charakteristika a cíle projektu:
Projekt “Louka plná pohádek” propojuje poznávání přírody s pohádkovým světem. Děti během školního roku získávají nové poznatky o přírodě, učí se ji vnímat, objevovat a chránit. Současně rozvíjí svou fantazii, jazykové dovednosti a předčtenářskou gramotnost prostřednictvím pohádek, příběhů a tvořivých činností.
Cílem projektu je:
- poznávat přírodní prostředí v jednotlivých ročních obdobích s využitím známých i méně známých pohádek
- poznávat zákonitosti a změny v přírodě
- učit se přírodu vnímat všemi smysly
- ukazovat dětem na pohádkách, jak rozpoznávat dobro a zlo, učit je empatii a přemýšlet o důsledcích svých činů na životní prostředí
- posilovat přirozené poznávací city (zvídavost, radost z objevování) při přímém kontaktu s přírodou
- vytvářet základy pro práci s informacemi
Projekt je rozdělen do 4 tematických okruhů dle ročního období
Tento projekt je plánem navrhovaných činností k tématu. Každá třída si dle svých možností projekt přizpůsobí svým podmínkám a možnostem.
Průvodcem u jednotlivých činností tohoto projektu může být po celý školní rok pohádkový maskot, který koresponduje s názvem jednotlivých tříd (motýlek, beruška, včelka, brouček …) nebo pohádková luční bytost - skřítek, víla aj.
Jednotlivé třídy mohou své zážitky z projektu zaznamenat do pohádkového deníku (ať už formou fotografií, kresbou, myšlenkovou luční mapou aj.), který si mohou založit.
Motto:
“V naší školce každý den
jdeme krůček za krůčkem.
Za poznáním, za pohádkou,
s kamarádem, kamarádkou.
Ať jsou nám tři nebo šest,
chceme poznat luční svět!”
PODZIM
Motivace: „Byl podzim… Pole, lesy, louka byly jako paleta plná barev.“
V září se děti seznamují s novými kamarády, vytvářejí si svá třídní pravidla, poznávají okolí mateřské školy. Po adaptaci představíme dětem celoroční projekt.
Na plánování a realizaci se podílí nejen pedagogové na třídě, ale mohou se aktivně zapojit také děti, rodiče, popř. veřejnost.
Možné náměty k aktivitám:
- Nabídka vhodných pohádek:
- Krtek a kalhotky
- Rákosníček
- Šípková Růženka
- O veliké řepě
- Zvířátka pod hříbkem
- Křemílek a Vochomůrka
- Třídní akce (např. „Bramboriáda“)
- Akce s rodiči
- Spolupráce s pečovatelským domem
- „Plodohraní“ (využití ovoce, zeleniny, kaštany, listy, …), spolupráce s rodiči
– výstava v prostorách MŠ (vnitřních i venkovních), výroba podzimních skřítků,
víl
ZIMA
Motivace: „Byla zima. Vše pokrýval sníh a z mraků padaly další a další sněhové
vločky. Vločky umějí vytvářet kouzelné obrázky, které se ukážou a hned zase zmizí. Musíš se pozorně dívat. Tam je domeček - třeba v něm spinkají broučci. A tamhle je stromek. Září jako ten vánoční…“
Možné náměty k aktivitám:
- Nabídka vhodných pohádek:
- Vánoční příběhy
- Sněhová královna
- O dvanácti měsíčkách
- Předčítání („kouzelná babička“, knihovna, rodiče)
- Divadelní představení
- Společná výtvarná práce tříd
- Vytvoření pohádkového koutku (plného knih, polštářů, dek, ..), kde se čte a vypráví
JARO
Motivace: „Příroda se pomalu probouzela z dlouhého zimního spánku. Ptáčkové ohlašovali příchod jara. Stromy i tráva na lukách se začínaly zelenat a z promrzlé půdy vykukovaly první nesmělé kvítky. Sluníčko si prohlíželo louky, pole i lidské příbytky. Potom se usmálo a začalo vyprávět o všem, co by děti měly o jaru znát.“
Možné náměty k aktivitám:
- Otvírání studánek (akce MŠ)
- Jednoduché experimenty, co potřebují rostliny k růstu. Vytvoření semínkových bomb (hlína + semínka + trochu vody → semínková kulička), které zasadíme na zahradě nebo „darujeme“ louce.
- Badatelské aktivity s lupou, mikroskopem (život na louce, v hlíně, …)
– pozorování ekosystémů během vycházky, v MŠ
- Březen – měsíc knihy (20. 3.), návštěva knihovny
- Noc s Andersenem – předškolní děti (27. 3.)
- Světový den vyprávění – vyprávění vlastních pohádek, „pohádkový kruh“, kdy každé z dětí řekne jednu větu → společně vznikne příběh
- Světový den knihy (23. 4.)
LÉTO
Motivace: „Na blankytně modré obloze zářilo sluníčko. Les byl voňavý od hub a sladkých malin, louka byla samý květ a cvrkot. Bylo teplo a vše lákalo
k letním radovánkám.”
Možné náměty k aktivitám:
- „Celé Česko čte dětem“ - Oslovení rodičů, prarodičů, tet, strýců a jiných blízkých osob, aby přišli přečíst dětem do školy pohádku nebo příběh.
- Pikniky na louce
- Školní výlet
- Pasování
- Těšíme se na prázdniny
Doporučená literatura:
Jaro (Léto, Podzim, Zima) v mateřské škole (Eva Opravilová, Vladimíra Gebhartová, Portál)
Matýskovy příhody (Petra Beránková, Portál)
Od podzimu do léta pohádka k nám přilétá (Hana Voščeková, Portál)
Veselý rok s pohádkami (Eva Štanclová, Portál)
Kafometík -Tematické pracovní listy s metodikou pro mateřské školy (Infra)


